مزیت های درو پنجره های آلومینیومی و مقایسه با انواع یو.پی.وی.سی

عمده قدرت و تحمل پروفیل UPVC از یک پروفیل U شکل گالوانیزه تأمین می‌شود که گاهی بدلیل مخفی بودن در محصول نهایی از پروفیل های ضایعات UPVC استفاده می‌شود. مقاومت پروفیل آلومینیومی چند برابر یک پروفیل UPVC ‌است.

فلز آلومینیوم دارای خصوصیات زیبایی، دوام بالا، رنگ پذیری و بسیاری ویژگیهای دیگر میباشد.

در چند سال گذشته متأسفانه بدون توجه به شرایط خاص اقلیمی و آب و هوایی کشور در مقایسه با کشورهای اروپایی اقدام به ورود یا تولید پروفیل در و پنجره های UPVC به کشور شده که با نگرش به عدم وجود دانش فنی و علمی و نیز تبلیغات نادرست والبته وسیع و گسترده تب تندی را در میان برخی از مصرف کنندگان ایجاد و بخشی از بازار مصرف در ساخت و ساز صنعت ساختمان و تأمین در و پنجره و نمای شیشه ای را به خود اختصاص داده است.

اما دیری نپایید که با بالا رفتن سطح آگاهی و علمی مصرف کنندگان و تجارب استفاده از این نوع در و پنجره ها و پوششهای نما و بروز مشکلات بر اثر مرور زمان سیرنزولی ایجاد شده دربازار مصرف PVC به سرعت و به نحوی کاملا محسوس قابل لمس و مشاهده است.

با وجود مشکلات شناخته شده و تبعاتی که بکارگیری و استفاده از PVC در ساخت درب و پنجره و کاربرد آن درنمای ساختمانها ایجاد می نمود بحث دیگری در میان برخی تولیدکنندگان این محصول در جهت حفظ بازار مصرف PVC باز شد و آن جایگزینی در و پنجره با متریال و مواد UPVC بجای PVC بود، در حالیکه 90% آنچه در بازار موجود است اساساً UPVC نیست زیرا قیمت UPVC حداقل دو برابر قیمت PVC است که استفاده از آن برای اکثر مصرف کنندگان مقرون به صرفه نبوده و اقتصادی نمی باشد.

در مورد تفاوتهايی که ميان در و پنجره‌های UPVC و آلومينيومی وجود دارد مطالب زيادی نوشته شده و بحث های طويلی صورت گرفته است، اما چنانچه بخواهيم مطالب عنوان شده در اين زمينه را جمع‌بندی کرده و به صورت خلاصه و مفيد درآوريم مي‌توان به موارد ذيل اشاره نمود :

1- استحکام و قدرت خمشی:

براي آنکه يک پنجره يا در به خصوص در ابعادي که هر روزه بزرگتر و فراختر در طراحي‌ها لحاظ مي‌گردد و همچنين بدليل وزن بالاي شيشه دو جداره کارايی درست خود را داشته باشد، به ميزاني از استحکام و قدرت خمشی نياز است که با مقايسه دو مقطع پنجره‌ی آلومينيومی با پروفيل اختصاصی و آلياژ 6063 و يک پنجره UPVC قابل تشخيص فوری است.

عمده قدرت پروفيل UPVC از يک پروفيل U شکل گالوانيزه تأمين می‌شود که گاهي بدليل مخفی بودن در محصول نهايی در کيفيت آن کوتاهی مي‌شود، لذا به وضوح قدرت خمشی يک پروفيل آلومينيومی چند برابر يک پروفيل UPVC ‌است.

2- سختی:

اين خصوصيات محصولات در کاربری آن و بخصوص در مرور زمان درک می‌شود. سختي آلومينيوم 27 برابر UPVC است که اين موضوع باعث برتری چشمگير استفاده از آلومينيوم در مقابل UPVC می‌شود به هر حال سختی UPVC به قدری کم می‌باشد که حتي چوب 4 برابر از UPVC سخت‌تر است.

3- اتصالات:

در پنجره‌های UPVC اتصالات تنها در قسمتهای بيرونی و قابل رويت به خصوص در کنج‌ها با سيستم جوش تأمين می‌شود. حتي در پروفيل U گالوانيزه که در سر تا سر پروفيل مي‌گردد اين کار صورت نمي‌گيرد. در پنجره‌های آلومينيومی با تکيه بر چند اتصال رايج به خصوص يراق آلات پيچ و پرچي و همچنين پانچ با استفاده از لقمه‌های توپر آلومينيومی قدرت اتصال به نحوی فوق‌العاده و غيرقابل قياس بالاست.

4- نصب يراق آلات:

با وجود مشابهت بسيار در يراق‌آلات هر دو سيستم و تنوع مارک‌های مختلف بدين لحاظ لولاها و دستگيره‌ها و ديگر يراق‌آلات در پنجره‌های UPVC مستقيما روی پروفيل‌هايی از همان جنس نصب مي‌گردد که در اثر وزن بالا و استفاده‌ی مکرر به مرور زمان پروفيل در محل اتصال از عنصراتصال دهنده مثل پيچ ضعيف‌تر بوده و اصطلاحاً جا باز مي‌کند که در اثر اين عمل ما به وفور شاهد افتادگی لنگه و ساير تغيير شکل‌ها در پنجره‌ی UPVC هستيم که اين اتفاق به مراتب کمتر در آلومينيوم مي‌افتد چون يراق‌آلات مستقيما به فلز آلومينيوم متصل هستند.

5- سيستم‌هاي کشويی:

جنسيت پراصطکاک و خمشی که در ذرات UPVC است ايجاد مشکل کرده و باعث شده درب‌ها و پنجره‌های کشويی از جنس UPVC بسيار کم توليد شود و تقريباً بيشتر شرکت‌های معتبر در اين زمينه مبادرت به توليد چنين محصولی نمی‌کنند. البته بعضي از شرکتها با استفاده از يراق‌هايی که اصطلاحا به آنها (فولکس واگنی) مي‌گويند توليد اين محصول را انجام می‌دهند که در مقابل در و پنجره کشويی آلومينيومی که فاقد اين اشکالات است چندان مورد توجه قرار نمی‌گيرد.

6- رنگ‌پذيری:

UPVC اساساً قابليت رنگ‌آميزی ندارد و براي توليد محصولات رنگي بايد هنگام توليد پروفيل گرانول‌های رنگی اضافه گردد آن هم در طيف محدودی از رنگها که اين کار سخت و غيرقابل توصيه است و از کيفيت پروفيل به وضوح مي‌کاهد.

در حاليکه رنگهای پودری الکترواستاتيک با تنوع فوق‌العاده بيش از 200 رنگ متنوع را در اختيار مصرف‌کنندگان پروفيل آلومينيوم می‌گذارد که در کوره سخت شده و ضد ضربه و ريختگي است.

علاوه بر آن تنوع و زيبايي يک سيستم پوشش و رنگ‌آميزی ديگر يعنی آنادايز تنها در آلومينيوم قابل استحصال است.

در سيستم‌های پوششی ديگر نظير طرح‌های چوب و سنگ و غيره که اختصاراً به آنها دکورال نيز گفته می‌شود، در مورد پروفيل‌های UPVC توسط استيکر يا برچسب تأمين می‌شود اما در مورد پروفيل‌های آلومينيوم با رنگ‌های چاپی و سخت‌شدن در کوره دوام و زيبايی دو چندانی دارد.

7- مقاومت در برابر آتش:

در دماهای پايين تغيير شکل داده، فرم خود را از دست می‌دهد. در دماهای به نسبت کمی بالاتر نيز به طور کامل ذوب شده و می‌سوزد که در اين حالت دود ناشی از سوختگی خفه‌کننده و مسموم‌کننده می‌باشد. آتش نيز موجب از بين رفتن در و پنجره می‌گردد.

اما آلومينيوم در دماهای بالا نيز شکل و جنس خود را حفظ می‌کند و تنها در دماهای بسيار بالا که تقريباً کليه اجزا ساختمان نابود می‌شوند آلومينيوم نيز از بين می‌رود آن هم به يکباره نه به تدريج.

8- کالاهای سرمايه‌ای:

UPVC به هيچ عنوان بازيافت نمي‌شود و جزء محصولات مضر برای چرخه‌ی طبيعي محيط زيست است.

اما آلومينيوم به عنوان يک عنصر طبيعی پرمصرف بعد از حتی چند قرن دارای قيمت می‌باشد و به عنوان کالايی سرمايه‌ای به آن نگاه می‌شود و به سادگی و صرف هزينه‌ای کم قابل بازيافت و توليد مجدد قرار می‌گيرد.

9- مقاومت در برابر شرايط اقليمی:

در بازه زمانی دمايی طبيعی نيز کيفيت خود را از دست می‌دهد. يعنی در دمای بالای حد طبيعی که قبلاً نيز به آن اشاره شد و همچنين در سرمای طبيعی تغييرشکل می‌دهد، يا اينکه سخت شده و دچار ترک خوردگی و شکنندگی می‌شود. همچنين UPVC در برابر نور آفتاب دچار تغيير رنگ و زردشدگی می‌گردد چنانچه حتی پوشش‌های ضد اشعه U.V که کيفيت ميزان استفاده از آنها برای مصرف کننده قابل آزمايش نيست و بيشتر به جمله‌ای زيبا و تبليغاتی تبديل شده حتی در صورت استفاده صحيح نيز کارايی و دوام مطمئنی را به تجربه از خود نشان نداده است. اين در شرايطی است که مقاومت آلومينيوم در برابر شرايط اقليمی فوق واضح است و احتياجی به توضيح ندارد.

10- اتلاف انرژي:

بارزترين برتری UPVC به آلومينيوم که اغلب موجب فخر و قلم‌فرسايی می‌گردد، پايين بودن ضريب انتقال حرارتی آن است که البته با وجود محصول ترمال بريک (Thermal break) آلومينيومی اين برتری از بين می‌رود. با اين وصف خوب است ميزان تفاوت در زمينه‌ی اتلاف انرژی يک محصول UPVC و يک محصول غيرترمال بريک آلومينيومی و در واقع معمولی را نيز بسنجيم.

بيشترين اتلاف انرژی در، در و پنجره‌ها به جهت هوابندنبودن آنها و کوران هوايی است که ايجاد مي‌کنند.

دو محصول فوق در صورت ساخت صحيح هر دو هوابند هستند. در وهله دوم، 90% سطح در و پنجره را شيشه تشکيل می‌دهد که باز در هر دو مورد شيشه‌های دو جداره يکسان هستند و تفاوتی در اين بين نيست. لذا تفاوت دو محصول مشابه تنها در جايي است که حدود 5% سطح می‌تواند باشد. يعني اگر ضريب انتقال حرارتی آلومينيومی را حداکثر هم فرض می‌کنيم و ضريب انتقال حرارتی UPVC را به طور مثال صفر (که البته چنين نيست) باز هم اتلاف يک پنجره آلومينيومی معمولی و غيرترمال بريک حداکثر مي‌تواند 5% بيشتر از UPVC باشد که در واقع کمتر از اين ميزان صحيح است و اين عددی است که تقريبا به لحاظ تناسب قابل چشم‌پوشی است.

“صحت عمل به تعهدات و رعایت اصول حرفه ای مشتری مداری برای ما جزء مهترین اصول است.”